Sunday, February 27, 2011

kisah si 'akok'

Bismillahirrahmanirrahim / بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم .

Siapa la plak akok ni kan..Ish2..Org kelantan mesti kenal, sape xknal mmg bkn kelate asli le tu..hehe. Akok ni adalah sejenis kuih traditional dr klantan. Resipinya boleh didapati di sini . Serious, saya pon xpenah taw kewujudan kuih ni (bkn asal klntn) sampai la 1st time mkn time ade perjumpaan pelajar dkt embassy tmpt saya study ni last year. Time tu, dok pelik gila kuih ape la tu coz xbpe cantek rupe die, skali ble mkn sdp gileee..Teros r curik byk2 letak ats pinggan. Xmkn benda len da lps tu!haha. 

Then nk dijadikan cte la..tgh syok2 blog walking, t'singgah la 1 blog ni yg letak resipi akok..Xde la ingt pon name kuih ni tp bila t'pandang je pic die, jdnye hypersalivation teros! Kat cni, kalau t'ingin nak mkn pape, kena la msk..ifx, mane la nak beli plok kan..T_T. Tengok plak bahan2 yg nak buat kuih ni sng je. Ape lg, sepantas kilat mix sume bhn. Campak sane, campak sini then SIAP! Tp rse pelik plak coz kenapa die cair..so mcm mne nak GORENG?! Ok saya ulang sekali lg..GORENG ye tuan2 dan puan2! Coz saye xbce pon cara2 nak buatnye td!! Rumate saya pon bacakan la balik cara2 tu..rupanya perlu dibakar di dlm acuannya t'sendiri..! Pasrah betol la..mne la plak nk cri acuan ni! Naseb baek la rumate saya ade idea yg bernas iaitu dgn m'ggunakan acuan tok buat cuppies. Alhamdulillah jd jugak la even bkn sprti yg ori kat mesie.Suka suka!:) Time tgh dok pasrah tu, rumate saya ckp..

ha, ni la contoh org yg amek sebahagian je, bukan menyeluruh!(sambil senyum2)

T'diam sejenak..Betol jugak..Taw ape saya t'pikir? Umat Islam skang, ramai sgt da yg name je Islam tp xpon mencerminkan diri tu mcm tu. Buat takat yg mampu je, yg mane rase susah xnak buat teros. Pastu rase diri da ok da tu, at least xla buat mcm si polan polan ni.. Saya b'ckp ni untuk diri saya sendiri jugak sbb saya mengaku saya pon xsempurna. In fact, xpernah ade manusia biase mcm kita ni yg sempurna kecuali nabi Muhammad SAW. Tp xb'makne kita manusia biase kte xmampu..kita boley b'usaha! Allah xpndang hasil pon, Allah pndang usaha kita. Kalau rase susah..buat je slow2..Biar phm betol,biar iklhlas keranaNya n biar melekat di hati. Lgpon untuk certain2 org, perubhn drastik tu xdpt kekal lame..Tp jgn la sampai da tua plak, sbb ajal ni kita xtaw bila. Xsempat amal baru nak menyesal ke?

>>>Perlu amek Islam secara total:
"Katakanlah Muhammad, 'wahai org2 kafir! Aku tidak akan menyembah apa yg kamu sembah dan kamu bukan penyembah ape yg aku sembah, dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yg kamu sembah dan kamu tidak pernah pula menjadi penyembah apa yg aku sembah. Untukmu agamamu dan untukku agamaku"(109:1-6)
Untuk mencapai apa2 kejayaan sekali pon..target peribadi or target dakwah, harus diikuti dgn langkah yg istiqamah. Bukankah Allah SWT menyukai amalan yg sedikit tetapi dilakukan secara berterusan. Setelah berusaha, kita serahkan hasilnya kpd Allah SWT yg mempunyai urusan sambil memohon pertolonganNya krn tiada sape yg dpt menolong kita melainkan Allah SWT.
'Sesungguhnya Allah mencintai orang2 yg b'serah diri kepadaNya'(3:159)
QFT: Maha Suci Allah, semoga Engkau tidak menjadikan hamba mu ini sebagai org yang hanya berkata-kata tanpa beramal..

wassalam wrt~ 
 

No comments:

Post a Comment