Saturday, April 23, 2011

Palestin tanggugjawab kami:)

Bismillahirrahmanirrahim / بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم .

Rumah Sakit di Gaza Tak Mampu Layani Korban Serangan Israel Selasa, 12/04/2011 06:14 WIB

Dalam seminggu terakhir, serangan brutal Israel ke Jalur Gaza  kian meningkat. Serangan-serangan mematikan Zionist Israel tersebut telah menelan korban tewas dan luka-luka. Tercatat sejumlah 20 orang syahid dan ratusan lainnya luka parah. Kebanyakan korban luka parah akan mengakibatkan cacat seumur hidup, karena kehilangan beberapa anggota tubuh mereka.(Berita selanjutnya boleh klik sini)

Ini update t'baru yg sye dpt dri website eramuslim. Sedih dengar..Asyik2 berita kematian,asyik2 bom sane bom sini..Tak pernah habis!Da dkt 63 tahun da mcm ni..Kuat btol diorg b'thn..!63thn??biar btol..Malaysia pon xmerdeka lg tu..Berikut adlh sbhgian rentetan peristiwa p'jajahan Palestin:

1948- Negara Israel diisytiharkan selepas b'akhirnya Perang Palesti 1948 yg mnyebabkan lebih 700000 warga Palestin m'jd pelarian. Juga dirujuk sbg hari Nakba (15Mei)

1964- Penubuhan Palestine Liberation Organisation(PLO), sebuah gerakan politik dan tentera yg m'jd wakil rakyat Palestin. PLO b'juang di atas dasar kebangsaan arab.

1967- Perang 6 hari antara Mesir,Jordan,Syria dgn Israel. Dlm masa 6 hari shj, tentera Zionis menakluki keseluruhan Palestin( Tebing Barat & Semenanjung Gaza), Sinai,Mesir, Bukit Golan,Syria. Seramai 330000 rakyat Palestin telah diusir keluar dri kg halaman mereka.

1973- Perang Yom Kippur (Israel-Mesir & Syria). Tentera mereka bersama2 melancarkan serangan mengejut pd hari perayaan Yahudi Yom Kippur. Tentera Israel mengalami kemusnahan teruk dan dipaksa melepaskan sebahagian jajahannya kpd Syria dan Mesir

1978- Mesir & Israel menandatangani p'janjian Camp David. P'janjian itu m'janjikan autonomi t'batas kpd rakyat Palestina di wlyh2 p'dudukan Israel. Anwar Sadat dan Menanchem Begin dianugerahi Nobel Perdamaian 1979 namun Israel tetap menolak perundingan dgn PLO dan PLO menolak autonomi

1987- Intifadhah I, p'lawanan dgn m'ggunkan batu oleh rkyt Palestin yg tinggal di daerah p'dudukan (Gaza dll) t'hdp Israel. Intifadhah ini diasaskan dan digerakkn oleh HAMAS.

1993-P'janjian Oslo antara Israel dan PLO, merupakan p'janjian sementara yg m'bolehkan pemerintahan sndri Palestin di Semenanjung Gaza dan Tebing Barat dan akan melibatkan kwsn yg didiami majoriti p'duduk Palestin

Gambar terakhir pd thn 2000. Dan pada thn 2011, yg tinggl untok p'dudk Palestin hanyalah Gaza..yg Pulau Pinang pon sye rse lg besar..-_-"

 Sumber: pamphlet Aqsa Syarif Europe Tour 2011

Nak ckp spe m'ceroboh spe lg sekarang? Palestin lg? Dah la p'janjian semua habis dilanggar..peraturan perang pon xpnh Israel ni ikot..habis knk2,org tua n wanita2 dibunuhnya. Klau diteliti berita stiap hari..knk2 lah yg dilaporkn mati di media akhbar saban hari. Taw knp? Sbb mereka nk hapuskan generasi muda Islam. Mereka takot seorg lg insan seperti Sultan Muhammad Al-Fateh bakal dilahirkan. 
Rasulullah SAW pernah bersabda:
“Konstantinopel itu akan ditawan oleh tentera Islam. Rajanya(menakhluknya) adalah sebaik-baik raja, dan tenteranya adalah sebaik-baik tentera”
Ini sabda Rasulullah SAW, hampir 1000 tahun sebelum Konstantinopel ditawan.
Dan sabda Rasulullah SAW ini menjadi inspirasi kepada kaum Muslimin selepas zaman baginda untuk berusaha menakhluk Konstantinopel. 800 tahun kaum Muslimin berusaha, raja bertukar raja, jeneral bertukar jeneral, tetapi tetap tidak mampu menakhluk Konstantinopel yang ampuh itu.
Sebaik-baik raja, dan sebaik-baik tentera. Bukan mudah.

Diceritakan bahawa, semenjak Muhammad Al-Fateh lahir, ibunya akan membawa Muhammad Al-Fateh pergi keluar dari istana dan berdiri di sebuah tebing, di mana tebing itu menghadap ke arah Konstantinopel. Ibunya akan berkata:
“Wahai anakku, di sana terdapat kota Konstantinopel. Dan Rasulullah SAW bersabda: Konstantinopel itu akan ditawan oleh tentera Islam. Rajanya(menakhluknya) adalah sebaik-baik raja, dan tenteranya adalah sebaik-baik tentera. Ketahuilah anakku, engkau lah orangnya”

Setiap hari, tanpa bosan, ibunya buat begitu. Dari dalam gendongan, hinggalah Muhammad Al-Fateh boleh berjalan. Dia akan membawa Muhammad Al-Fateh ke tebing itu dan menunjuk ke arah Konstantinopel kemudian membacakan Hadith Rasulullah SAW tadi.
Tidaklah ibu ini tahu bahawa hadith itu untuk Muhammad Al-Fateh. Namun tindakannya itu sebenarnya untuk memotivasikan anaknya agar menjadi lelaki yang mulia itu.

Akhirnya kita dapat melihat, dari tangan ibu yang juga bercita-cita besar, yang sabar dan tabah mendidik anak untuk menadi seorang yang hebat, lahirlah seorang Sultan, yang pada umurnya sangat muda, yakni 23 tahun, dia berjaya menawan Konstantinopel dalam masa sebulan lebih, sedangkan kaum muslimin telah berusaha 800 tahun sebelumnya dan tidak berjaya

Berhenti sebentar dan renung sejenak,adakah kte mahu digelar PEJUANG iaitu bersama agamaNya ketika ssh dan sng ataupon PENGIKUT iaitu ketika umat berbondong2 memeluk Islam krn Allah telah m'janjikan kemenangan kpd Islam suatu hari nanti. JanjiNya itu PASTI.

Oleh itu marilah kte menolong agama kte sndri, menolong dri kte sndri! Bersama2 Palestin m'jalankn tanggugjawab kte. Walau kte xsesempurna mana diri kta ini, tp usaha itu yg Allah pandang even sekecil zarah yg xpernah t'pikir oleh dri kte sndri. Mungkin kte rase sudah bosan..Bosan dgn isu Palestin yg xprnh habis tp pernah x kte t'pkir mereka juga xprnh knl erti penat dlm b'juang di sana. PALESTIN PASTI MENANG dan ISLAM PASTI MENANG!
"Tidak akan lenyap segolongan dri umatku,yg teguh atas kebenaran, tegas pd musuh mereka. Tidak akan dpt memudaratkn mereka sesiapa yg m'selisihi mereka hingga mereka ibarat lauk di tengah hidangan, (ia berlaku) sehinggalah tibanya urusan Allah(kiamat). Dan begitulah keadaan mereka.
Sahabat b'tanya :di mana mereka ya Rasulullah? Kata Rasul, mereka di BaitulMaqdis dan skitar BaitulMaqdis (hadis riwayat Tabrani)"
 Kte mungkin xmampu tok b'juang berperang bersama mereka tp kte mampu tok memboikot produk Israel dan menderma kpd Palestin..:)Renung2kn dan selamat beramal~~~(kpd diri>>chayo!)

Salam~
QFT: Sticks in a bundle are unbreakable

No comments:

Post a Comment